Montage en onderhoud
Onderhoud
Wat voor soorten onderhoud
- Tijd draai uren -> om bijvoorbeeld de 400 uur
- Kalender -> vaste afgesproken datum
- Storingen
- Geen onderhoud
- Preventief
- Predictive
Preventief systeem, wat heb je nodig voor een goed preventief systeem
- Onderdelen gereedschap
- Gegevens – storing – geschiedenis
- Data van vorige onderhoud
- Personeel
- Ervaring
- Tijd nodig voor onderhoud, hangt af aan kwaliteit van het personeel
- Handboek / documentatie
Dit samen staat in onderhoud systeem
Wanneer is onderhoud nodig?
- Kapot / storing
- Voorkomen van storingen
- Controle
- Time-based
- Kwaliteit product
Soorten lagers
Riem aandrijving
Een aandrijfriem is een type vermogensoverbrenging. Een of meer riemschijven kunnen aangedreven worden door een of meer aandrijfschijven. het is een alternatief voor bijvoorbeeld ketting aandrijving.
Er zijn verschillende soorten riemen, sommige riemen zijn gemaakt om meer of minder elastisch te zijn en meer te kunnen door zakken dan andere riemen. Ook zijn sommige riemen verkrijgbaar als synchroon aandrijving waarbij een tand of noppen in de riem zit om slip te voor komen en anderen hebben juist veel slip.
Voordelen en nadelen van een riem aandrijving
Voordelen:
- stil.
- lichtgewicht.
- Makkelijk te repareren.
- Weinig onderhoud nodig.
- Gaat langer mee dan een ketting.
Nadelen:
- Rekening houden met chemische stoffen.
- Niet goed in stoffige omstandigheden omdat dat makkelijk ophopen in de riemschijf.
- Slecht bij extreme temperaturen.
- Slecht in het op vangen van klappen/tijdelijke hogen krachten. Een ketting is hier beter in.
Repareren van een riem is heel eenvoudig, en wordt ook wel lassen genoemd, de riem moet 2 minuten onder hitte aan elkaar worden gelast zonder dat beweging in zit. hierna moet hij minimaal 2 minuten afkoelen. Bij een juist proces en een goeie verbinding is het onmogelijk om de riem los te krijgen met spierkracht.
Voorbeeld van een riemaandrijving:
Maak jouw eigen website met JouwWeb